Pagina's

zondag 11 september 2016

Pocketletter #1: Zwart-wit

Pocketletters: ik had ze al op verschillende plekken voorbij zien komen en ze zijn ontzettend leuk. Het zijn plastic mapjes met 9 vakken, waar je papier in doet. En dan niet zomaar papier, maar leuke papiertjes. Je stopt er ook goodies in, net als bij flipbooks, maar die zitten vaak ook aan de achterkant.  En dan kun je de buitenkant van het mapje ook nog decoreren, als je dat leuk vindt.

Als je op pocketletters zoekt op google afbeeldingen, Instagram of Pinterest, dan zie je direct dat er heel veel verschillende stijlen zijn. Bij sommige vormen de 9 plaatjes een geheel, soms geldt dat voor een deel van de plaatjes en bij anderen zijn alle 9 plaatjes anders. Meestal is er wel een thema, dat de kaartjes en goodies en embellishments (versieringen) verbindt. Je ziet veel dezelfde thema's terug als bij de flipbooks, al lijkt het er op dat bij de pocketletters wat meer fantasyfiguren te vinden zijn, zoals fairy's en eenhoorns. Ook de gebruikte technieken zijn een mengelmoesje van wat je bij de andere crafters ziet: papier (al dan niet gevouwen), journaling, stempelen, tekenen, mixed media. Met andere woorden: pocketletters (PL) maken is een leuke aanvulling op mijn hobby.


En dus schreef ik me in bij een Nederlandse pocketletter-facebookgroep. Eerst eens even snuffelen aan wat de andere deelnemers zoal insturen. De groep organiseert ook swaps, dus ik heb me voor de septemberversie ingeschreven. Het thema van deze swap is zwart-wit. Als basis heb ik een aantal project-life-kaartjes in zwart en wit uitgezocht, om er al vrij snel achter te komen dat dit formaat niet overeenkomt met de PL-hoesjes. Ik heb de kaartjes bijgesneden en aan de achterkant voorzien van leuke dessinpapiertjes in zwart-wit. Ik heb de kaartjes niet in elkaar over laten lopen (meerdere bij elkaar horende kaartjes), maar de kleuren het verbindende werk laten doen. En natuurlijk komen bepaalde elementen of papiertjes steeds terug, dat is nu eenmaal hoe ik werk.

In deze PL heb ik dus project-life-kaartjes verwerkt, zowel met tekst, plaatjes (vorken) of gedessineerd. Ze zijn van Project Life uit de series Inspire en Sweet, geloof ik, en een aantal van Me & My Big Ideas. Het Oh La La kaartje was verder wit, dus daar heb ik een stempel op gezet (Kaisercraft). De gedessineerde papiertjes op de achterkant (en de kleine envelopjes) komen uit paperpads van Sostrene Grene en de Witte Boekhandel. Het kaartje 'Think Happy Thoughts'  heb ik eens gekocht op een beurs (ze zijn van vanmariel.nl). Leuke zwart-wit spullen zijn ook verkrijgbaar bij BD Design, waar de vogelsticker en de tags met dieren vandaan komen (die zitten in een van de pockets).  Hier en daar heb ik wat versieringen gebruikt die ik heb geknipt uit een zwart-wit-vel van Kaisercraft en een boekje van de Action. En natuurlijk heb ik ook wat stickers gemaakt met de punch (rechtsonder). In het middenbovenvakje heb ik het kaartje beplakt met een sticker van Miss Blackbirdy.

Op het plastic heb ik ook wat versiering aangebracht. Aan de zijkant heb ik papierlint van Dreamkey Design geplakt (Happy Day), maar ik weet niet zeker of dat nog verkrijgbaar is. Linksboven zie je een zelfgemaakt kwastje, ook wel 'tassel', van repen zwart-wit papier van Sostrene Grene. Tussen de tweede en derde rij kaartjes zie je nog een slingertje gemaakt van aan elkaar geplakte punches. Aan de achterkant zie je nog wat goodies die ik heb bijgevoegd.




Het was bijzonder leuk om een pocketletter te maken. Annemiek, mijn swapmaatje, was er blij mee. We hadden ook allebei onze PL in no time klaar, ook al hebben we de hele maand september nog. Ze stuurde mij een schitterende pocketletter, waarbij de kaartjes wel in elkaar doorlopen. Je ziet het niet op de foto, maar er zit veel reliƫf in het papier, wat het nog mooier maakt. Heel inspirerend. Ik denk dan ook dat jullie nog wel meer pocketletters voorbij zien komen hier.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten