Pagina's

zondag 4 september 2016

Flipbook #3: Quilling

Tegenwoordig heet het quilling en hoewel het niet echt lijkt door te breken, is het momenteel erg in. Vroeger noemden we het filigraan met papier. Het is een techniek waarbij je rolletjes maakt van dunne stroken papier. Die rolletjes plak je aan het einde vast, met wat ruimte, en dan maak je er mooie patronen van. Als je het rolletje aan een kant met duim en wijsvinger dichtdrukt, wordt het een soort blaadje. De modeketen Didi gebruikte deze schitterende dessins een poos in het reclamedrukwerk.Ik heb het altijd erg leuk gevonden, maar het is wel een priegelwerkje waar je van moet houden.

Omdat ik nog een hoop strookjes roze papier had, besloot ik aan het quillen te slaan. Ik maakte een bloemenhartje en wat blaadjes, plakte het op mooi papier en dat was het begin van een nieuw flipbook. Voor dit flipbook gebruikte ik 3 crèmekleurige enveloppen die ik aan elkaar heb geplakt. De binnenzijdes kregen een grote project life card. Golfkartonnen repen papier geven een leuk accent en voor de rest is het versieren en decoreren. Ik maakte een foto van het quilling-bloemetje en plaatste die in de flipbook-facebook-groep met de vraag of iemand wilde swappen. Tracey reageerde direct enthousiast; het boek dat ik van haar kreeg zag je in de vorige blogpost.

Ik ben een fan van het merk Kaisercraft: voor de voorkant heb ik een mooi papier gebruikt uit de paperpad 'Oh so lovely'. De bruine doilies zijn van de Xenos en de rood-roze bloemen komen uit een uitdrukken van Studio Light. De postcard-stukken zaten in een kaartenmaakboekje van de Action, het groene envelopje heeft ooit eens in een Daphne's Diary gezeten. De vlindertjes heb ik gepuncht uit parelmoerkarton van Action; ik heb op ieder exemplaar een klein druppeltje nepdiamant geplakt. De vlindertjes zijn met foam op de voorkant geplakt en liggen dus iets verhoogd. Het roze lint komt van de Tuinland.

De journalling cards aan de binnenzijde komen uit de serie Inked Rose van Project Life. Ze zijn gedecoreerd met onder andere ephemera uit de genoemde paperpad van Kaisercraft, stickers van de Action, een stansvorm van Janneke Brinkman (roos), washitape van Marianne Design, zelfgemaakte stickers en nog veel meer.

Zelf vind ik het een mooi flipbook geworden. Ik vind het namelijk lastig om mijn creaties te vullen met spullen; het wordt me al snel te vol en druk. Bij deze is er voldoende balans. Met mijn favoriete kleuren roze en mint, een vleugje vintage maar niet te. En natuurlijk de filigraanbloemen, zowel op de voorkant als binnenin.



 

Zoals gebruikelijk heb ik lekker veel goodies toegevoegd: tags, washitapes, stickers, ephemera enzovoort.  Voor de tags heb ik een speciale pocket gemaakt met een voorkantje van dubbelgevouwen cellofaan met pailletten er tussen. Ook een theezakje kreeg zo'n verpakking.  Tracey schreef dat ze deze geweldig vond.


En natuurlijk stuur je een flipbook leuk verpakt op. Met nog een zakje goodies er bij is het een fraai pakketje geworden. Helaas duurde de verzending vrij lang, maar uiteindelijk kwam het pakketje toch goed aan in de Verenigde Staten.










1 opmerking:

  1. Een erg leuke manier om met papier bezig te zijn. Een kadootje om zoiets te mogen ontvangen. Erg mooi gemaakt Esther.

    BeantwoordenVerwijderen