Pagina's

zaterdag 17 september 2016

Flipbook #4: Sisters

Mijn zusje en ik zijn dol op brocante en vintage. We houden wel van verschillende stijlen: zij is meer van het romantische en ik meer van het stoere industriƫle. Om het wat beeldender te maken: op een brocantemarkt zou zij een paspop kopen en ik een krat met flessen. Toch vinden we elkaar in de liefde voor oude spulletjes. Dus toen ik een flipbook in vintagestijl wilde maken, was het al snel duidelijk voor wie dat boekje zou zijn: mijn zus.

Nu is mijn zus zelf niet zo van het papercraften, dus daar houd je dan rekening mee. Ik heb dan ook meer aandacht besteed aan de decoraties dan aan goodies, mailtags (vragen voor je penpal) en brief. Dat is ook wel weer eens leuk, dan hoef je minder pockets te maken en kun je helemaal los op het versieren. Ik heb natuurlijk nog wel wat extra's bijgevoegd: een paar stickertjes, een gifttag, wat oude bioscoopkaartjes.

Op een rommelmarkt in Frankrijk heb ik eens voor € 0,10 een oud boekje gekocht. Die pagina's gebruik ik graag voor mijn projecten, de Franse tekst geeft het wat bijzonders. Op de voorpagina is het al te zien, linksonder. De achtergrond is een kaart van Kaisercraft. Ook het tekstbalkje, de roos en de vlinders komen van dit merk. De foto komt uit een Action-boekje, waar het plaatje van het boek vandaan kot weet ik niet meer. De letterstickers zijn van Sostrene Grene. Aan de buitenkant van een flipbook gebruik ik liever textieltape dan washi: het is wat steviger en plakt beter. Deze is van Panduro (te koop bij Pipoos).

Aan de binnenkant is het achtergrondpapier afkomstig uit diverse blokken van Action. Het Franse boekje zie je op diverse plaatsen terug, bijvoorbeeld als envelopje, net als de letterstickers. Ik probeer altijd zo veel mogelijk dezelfde letters te gebruiken in een project. Natuurlijk is dat niet verplicht, maar ik merk dat het mijn stijl is om bepaalde dingen terug te laten komen. Dat geeft eenheid, voor mijn gevoel.

Er zijn verschillende versieringen. Poezieplaatjes zijn dankbaar om mee te werken in flipbooks, vooral omdat de prentjes vaak zo prachtig zijn. Ephemera is eigenlijk iets soortgelijks, maar dan van ander papier en zonder de glitters en het relief van de poezieplaatjes. Uit de kaartenmaak-boekjes van Action haal je vaak veel bruikbare onderdelen. Bij deze winkel komen ook vintage-stickers vandaan. Het kaartje met het touwtje eraan heb ik eens op een marktje gekocht. De washitape met tekst heb ik gekregen bij een flipbookswap met Nancy uit de U.S.A., als ik het me goed herinner. De achterkant van het flipbook (Thank you for your love and friendship) is een kaart van Kaisercraft.














Geen opmerkingen:

Een reactie posten