Pagina's

donderdag 15 december 2016

Embellishments #2: Mini-notitieboekjes

Ik weet niet of notitieboekjes technisch gezien wel echt embellishments zijn, maar ik vind ze leuk om te maken en in een flipbook of snail mail te stoppen. Het is echt supermakkelijk, ze zijn origineel en uniek en je kunt er restmateriaal voor gebruiken. Ideaal toch?

Deze set boekjes heb ik gemaakt voor een embellishment-swap in de internationale flipbook-groep. Het was de bedoeling dat je 12 items zou maken en je mocht zelf weten of dat 12 dezelfde zouden zijn of allemaal verschillende. Ik heb alleen notitieboekjes gemaakt, maar wel met verschillende decoraties, dus geen een is gelijk en toch lijken ze allemaal op elkaar. Dat is wel een beetje mijn stijl, geloof ik. Ander onderdeel van de swap was dat de embellishments leuk gepresenteerd en verpakt zouden worden, dus dat je het spul niet zomaar in een zakje propt.

Hoe maak je deze notitieboekjes? Zoals gezegd, simpeler kan bijna niet. Je knipt of snijdt repen papier voor het binnenwerk. Ik heb vouwblaadjes gebruikt, maar je kunt natuurlijk ook ander papier nemen. Omdat ik vierkante boekjes wilde, is de lengte precies 2x zo veel als de breedte (in dit geval 8 x 4 cm); voor rechthoekige boekjes neem je natuurlijk andere afmetingen. Het is maar net wat je wilt. Je legt een stapeltje op elkaar en vouwt ze dubbel. Voor de buitenkant heb ik dun karton gebruikt, ook in repen maar dan net iets royaler, bijvoorbeeld een halve cm extra, en ook deze wordt weer gevouwen. En dan doe je het binnenwerk in de omslag en jast een nietje door het midden. Echte liefhebbers kunnen in plaats van het nietje een draad gebruiken; er zijn wel filmpjes op youtube te vinden hoe dat moet. Ik heb gewoon een nietmachine gebruikt.

In principe zijn de boekjes klaar voor gebruik, maar ik wilde ze natuurlijk nog wat versieren. Eerst heb ik ieder exemplaar voorzien van washitape op de randjes. Dat is een hoop gepriegel, zeker als je er eerst dubbelzijdig plakband op doet om te voorkomen dat de washi loslaat (ik ga soms wat ver, ik weet het).  Daarna heb ik de 12 boekjes in vier groepjes verdeeld. Op 3 boekjes heb ik een aantal filigraanrolletjes geplakt (zie blogpost over o.a. quilling), 3 boekjes heb ik voorzien van een inchie met leuke tekst (daar komt nog een blogpost over), op 3 boekjes heb ik een zelfgemaakte sticker geplakt en voor de laatste 3 heb ik rondjes met geschulpte randjes geponst en aan elkaar bevestigd met een brad (splitpen).

Als presentatie heb ik gekozen voor 12 journaling-kaartjes. De boekjes zijn met fotohoekjes aan de kaartjes bevestigd. Vervolgens heb ik ze per 3 ingepakt in een rose envelop met een fraaie glimsticker er op. Ik vond het een leuke swap. Van Kameka, aan wie ik was gekoppeld voor dit project, kreeg ik een schattig boekje met allemaal verschillende embellishments. In pastelkleuren!









Gebruikte materialen:
Vouwblaadjes van de Hema, karton van Action, brads van de Libra, journaling-cards uit de serie Inspire (Project Life) en de fotohoekjes heb ik bij Meer Leuks gekocht.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten