Pagina's

woensdag 11 januari 2017

Art journal #2: Beautiful day

Voordat je begint aan zo'n art journal bruis je van de ideeën. Ik wel. In mijn hoofd ontwerp ik pagina's in allerlei kleurcombinaties, bedenk ik nieuwe technieken of toepassingen van materialen en ziet het er allemaal geweldig uit. Als ik dan zo die blanco pagina's voor me zie, zijn alle ideeën verdwenen en ga ik maar gewoon aan de slag. Het komt er altijd anders uit te zien dan ik dacht. Dat komt niet alleen doordat de materialen andere dingen doen dan ik verwacht of hoop, maar ook door mijzelf. Voor mij is dat creativiteit: dingen ontstaan als je er mee bezig bent. Dat geldt zeker voor het tweede project in mijn art journal.

Na een voorbehandeling met witte gesso heb ik de pagina's nog een keer met gesso behandeld, maar nu gemengd met een beetje plakkaatverf. Het meest is heel lichtroze geworden, maar er zit ook een beetje geel in en een beetje gemixt, wat dan een oranje gloed krijgt. Na het drogen heb ik er een stencil met zebra-patroon opgelegd en ben ik gaan sprayen met een inktspray. Het is niet zomaar inkt, deze heeft een shine (colorshine van Heidi Swapp). Dat zie je helaas niet goed op de foto's, maar in het echt is het effect erg mooi.

Het is tijd om wat te gaan stempelen. Eerst heb ik met goudkleurige inkt en een achtergrondstempel met bloemetjespatroon hier en daar accenten aangebracht. Daarna dacht ik de eyecatchers van deze pagina te gaan stempelen: 3 plaatjes van meisjes. Ze komen uit een serie clearstamps van de Action met een soort toerismethema, het ene meisje is in
Parijs, de ander in Engeland enzovoort. Dat zie je overigens niet aan deze stempels, want ik heb de bezienswaardigheden niet meegestempeld. In ieder geval dacht ik dat het goed zou opvallen als ik ze met een hardroze stempelinkt zou afdrukken. Mijn leermoment van deze pagina is dat je dan niet distress inkt moet gebruiken, want dan worden de lijnen niet strak. Dus de meiskes prijken wel op de pagina, maar contrasteren niet erg met de achtergrond. Er moest een plan B komen. Omdat ik wel al had bedacht dat ik met scraps en pons bloemetjes wilde maken, heb ik nog wat meer bloemen aan de pagina toegevoegd: met plakkaatverf en sjabloon. Dat contrasteert prima, misschien wel weer wat te veel, maar afijn... Wat er over was van de plakkaatverf verdunde ik een beetje en spetterde ik over de pagina. Ik vond de pagina echter nog steeds wat saai. Een beetje reliëf kan geen kwaad, bedacht ik me, en met een sjabloon en medium gel plamuurde ik er wat krullen bij. Ik had een beetje gele parelmoerverf aan de gel toegevoegd; uit ervaring weet ik dat dat iets donkerder kleurt dan in eerste instantie lijkt.

De achtergrond was klaar en het werd tijd voor de scraps. Ik ponste bloemetjes uit verschillende scrappapiertjes en schoof ze wat over de pagina tot ik tevreden was. Ik heb de randen van alle bloemetjes nog langs de goudkleurige stempelinkt gehaald. Hetzelfde deed ik met het Project Life-kaartje dat ik had uitgezocht. Alles er op plakken en dan zou het klaar zijn. Toch was ik nog niet 100% tevreden: het resultaat was me wat te monotoon van kleur. Als finishing touch ben ik nog met een nagellak aan de slag gegaan in een mooi fel kleurtje dat ook in een van de scrappapiertjes zat. Dat blauw had de pagina nog net nodig.

Al met al was het een hele bevalling, deze pagina. Als je steeds weer iets nieuws moet verzinnen om het eindresultaat naar je zin te krijgen, wordt het meestal toch een soort van plakken en knippen. Hoe dan ook, mijn art journal is mede bedoeld om te experimenteren en te leren en een eigen stijl te ontwikkelen, en dat proces werkt alleen als niet alles succesvol is.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten