Pagina's

woensdag 5 oktober 2016

Mini-album #1: Winterwandeling

Handmade by Koos wil creatieve workshops geven, maar dan moet je natuurlijk wel laten zien wat je deelnemers kunnen maken. En dus ben ik druk bezig met het in elkaar zetten van mini-albums: kleine zelfgemaakte boekjes, waar je foto's en teksten in kwijt kunt. Vervolgens kun je het boekje decoreren met van alles. Of je houdt het simpel met wat mooie quotes. Uiteraard kun je het ook zonder foto's doen, maar met zakjes met goodies en briefjes. Dan wordt het weer een soort flipbook. Maar ik denk dat de meeste potentiƫle cursisten het liefst een foto-mini-album maken.

Voor mijn eerste mini-album heb ik foto's gebruikt die we maakten tijdens een winterwandeling in januari van dit jaar. Er was verse sneeuw gevallen, de lucht was strakblauw en het zonnetje scheen, dus manlief en ik zijn met mijn moeder en haar manlief naar het Mantingerzand gegaan. Het was prachtig en we hebben veel foto's gemaakt. Een paar van die foto's had ik professioneel laten afdrukken, maar ik heb er ook een aantal zelf op fotopapier geprint. De kwaliteit daarvan is beduidend minder (ligt aan onze printer), maar het grote voordeel is dat je het formaat van de foto's zelf kunt bepalen. In de praktijk betekent dat vooral kleinere foto's dan de standaard afdruk.

De omslag heb ik in dit geval gemaakt van twee dezelfde lange kartonnen prints uit een Action-blok. Ze zijn ongeveer 30 bij 15 cm, dus een scrapvel dubbelvouwen kan ook. Je maakt vouwen op 11 cm, 11,5 cm, 22,5 cm en 23 cm. Dan houd je een flapje over van 7 cm, maar die kun je ook kleiner maken. Ik heb er voor dit boekje nog een stukje afgesneden, zo'n 3 cm. Het kan zijn dat je van de allereerste flap ook nog een reepje moet afsnijden zodat het boekje niet bol gaat staan na het vouwen. Je kunt de gevouwen omslag afwerken met washitape, maar dat heb ik in dit geval niet gedaan.

kun je het zigzag-effect een beetje zien?
Het binnenwerk bestaat uit 3 kartonnetjes in A5 formaat, die ik heb gevouwen. De kartonnetjes komen uit blokjes van de Action en Wibra. Je plakt de witte achterkanten tegen elkaar in zigzag-vorm. Boven en onder heb je dan een wit vlak, waarvan je de bovenste kunt beplakken met mooi papier. In plaats van karton kun je ook papier gebruiken, maar in dat geval zou ik voor de stevigheid een stukje karton er tussen doen. Zelf heb ik altijd een voorraadje correspondentiekaarten in huis, witte kaarten (ansichtkaartformaat) van stevig papier. Ze zijn verkrijgbaar bij bijvoorbeeld kantoorboekhandel en de HEMA. De achterkant van het binnenwerk plak je uiteindelijk op het middelste deel van de omslag, maar dat doe ik zelf pas nadat ik foto's heb geplakt.

En dan komt het leukste deel: foto's plakken, tekst bedenken en versieren maar. Voor mijn mini-album 'Walking in a Winter Wonderland' heb ik witte ijskristallen gebruikt (die-cuts, ik heb ze gekregen) en glitterstickers van Sostrene Grene (cirkels en ijskristallen). Op een van de binnenpagina's zie je allemaal tekststickers, die komen uit een stickerboekje van de Wibra (scrapstickers). De golvende border is van Kaisercraft (uit een paperpad) met daarop een stempel uit de winterserie van Eline (?). De border op de omslag heb ik zelf gemaakt, het is een tekstprint op fotopapier die ik met een figuurschaar heb geknipt. Last but not least een sluiting: ik heb twee linten aan de achterkant van het boekje vastgeplakt. Strik er in: klaar!



Het mini-album is een leuke herinnering aan een prachtige dag. Je kunt zo'n album natuurlijk ook als cadeau weggeven: een persoonlijker gebaar kan bijna niet. Houd de blog en Facebook in de gaten voor meer informatie over de workshop. En binnenkort volgt nog een voorbeeld.



dit zie je als je het album openslaat



de foto-pagina's

helemaal uitgevouwen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten