Pagina's

zondag 30 oktober 2016

Flipbook #6: Happy Birthday

Kameka is een van e drijvende krachten achter de internationale flipbook-facebookgroep waar ik lid van ben. Ze heeft een youtube-kanaal ("a touch of creativity") en maakt de mooiste dingen. Voor haar verjaardag organiseerde ze een zogenaamde challenge: ze vroeg om een flipbook. Dat laat ik me geen twee keer zeggen en ik ben aan de slag gegaan.

Bij de keuze van materialen let ik altijd op waar een project naar toe gaat. Het is immers het leukst als je papier, tapes en goodies krijgt die je zelf niet kunt kopen. Dus voor de buitenlandse flipbooks gebruik ik graag spullen van bijvoorbeeld de Hema, typisch Nederlands. Voor de USA is het makkelijk, daar hebben ze geen Action, Wibra of Sostrene Grene. In het flipbook van Kameka heb ik vooral papier van Sostrene Grene gebruikt en dat geeft meteen al een feestelijke uitstraling.

De basisvorm is anders dan anders. Ik heb dit formaat flipbook nog nooit in liggende vorm gezien, terwijl het eigenlijk vrij standaard is: A5 oftewel twee ansichtkaarten. Het geeft in ieder geval de mogelijkheid om er twee ansichtkaarten als flips in te plakken. De voorpagina klapt omhoog, dan kun je de twee kaarten naar links en rechts wegklappen. In totaal zijn er dus 3 A5-pagina's te decoreren met nog de achterkant van de twee kaarten. Genoeg ruimte om heel vaak 'Happy Birthday'  te zeggen en mucho goodies toe te voegen.


Ik had niet echt een thema voor ogen, behalve dan dat het bij een verjaardag moet passen: feestelijk en kleurrijk. En dat is aardig gelukt. Het achtergrondpapier heeft verschillende dessins, zoals circus, cupcakes en matroesjka's. Op de voorpagina zie je het cupcakepapier met daarop vrolijke bloemen, een rose doilie (dat is zo'n taartonderzetter, maar dan in dit geval kleiner) en een tag van Action. Die heeft blokjes met tientallen verschillende tags waar ik voor dit boekje flink gebruik van heb gemaakt. Aan e zijkant heb ik breed krullint geplakt met onderaan geknipte franje. Een gepunchte strik er op met schattige glimbloemetjes en het ziet er feestelijk uit. In Frankrijk heb ik eens twee stickerboekjes gekocht (met Engelse teksten trouwens) en daar zaten ook leuke verjaardagsversies bij.

Als je de omslag naar boven klapt zie je onder de twee kaarten. Op de rechter heb ik met cellofaan een pocket gemaakt waar project life-kaartjes in zitten. Als je ze er uit haalt, zie je toch nog de hele kaart. Op de linkerkaart zit een zelfgevouwen envelopje, gemaakt van een Flow-pagina, met daarin een briefje voor Kameka. Het bovenste deel (de achterkant van de voorpagina) heb ik vrolijk versierd met puffy hartjesstickers van de Hema, cupcakestickers (Sostrene Grene), nog een tag en vintage verjaardagskaarsjes. Rechtsonder zie je een cellofaan zakje met daarin mini-punches van mannetjes en vrouwtjes: de verjaardagsvisite!

De twee ansichtkaarten kun je naar buiten klappen. De liggende A5-pagina heeft het circuspapier als achtergrond en is eigenlijk een goodiefestijn. Het is immers een verjaardagsflipbook, dus er mogen best de nodige cadeautjes in zitten.  Dus zit de paginabrede pocket vol stickertjes, tags, washitapejes, kaartjes, ephemera en nog meer stickers. Onderaan deze pagina zie je 4 halve project life-kaartjes die een voor een naar beneden te klappen zijn. Daar heb ik de regels van een verjaardagsliedje op gestempeld, samen met muzieknootjes.

Op de linkerkaart zie je nog twee zelfgebouwen envelopjes met daarin nog wat goodies en de mailtag. Daarboven nog een doilie met wat plaatjes van cupcakes en donut die ik zelf heb gekregen in een flipbook. De rechterkant bestaat uit twee aan elkaar geplakte kaarten. Ik heb alleen de randen geplakt en de bovenkant opengelaten, waardoor een zakje ontstaat. De kaart zelf heb ik wat versierd en in het zakje zit een envelopje met nog meer goodies.


Al met al is het een vrolijk verjaardagsgeheel geworden. Er zitten best veel goodies in dit flipbook, maar ach.... bij een verjaardag horen nu eenmaal leuke verrassingen. Ik had ook nog wat losse cadeautjes bijgevoegd, zoals een verzameling mooie papiertjes, een velletje met de hartjesstickers en nog wat sticky notes. Kameka was er in ieder geval erg blij mee. En ik was een van de winnaars van de challenge! Onderaan deze post kun je het filmpje zien dat Kameka maakte van de 'unboxing'  van het flipbook.



Hier is het filmpje van Kameka's Youtube-kanaal 'Atouchofcreativity'.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten