Pagina's

dinsdag 25 oktober 2016

Waaierboekje #1: Shine Bright

Naast de mini-albums wil ik ook workshops waaierboekjes geven. Ik noem het waaierboekje, maar als iemand een betere naam heeft, houd ik me aanbevolen. Harmonicaboekje heb ik ook wel eens gehoord, maar daar stel ik me wat anders bij voor (zo'n zigzagboekje). In ieder geval gaat het om een boekje dat je als een waaier uitvouwt De 'blaadjes' zijn envelopjes of zakjes, waar je dan leuke spulletjes in kunt stoppen, zoals een cadeaukaart (!), een lief briefje, geld, een mooie quote of zelfgemaakte goodies. Het is de bedoeling dat je bij Handmade by Koos een boekje maakt en ook de goodies.

Natuurlijk moeten er dan ook een paar voorbeelden gemaakt worden en dat is niet tegen dovemansoren gezegd, want ik vind het erg leuk om dit soort boekjes te maken. Soms maak ik ze extra voor een flipbook of een snailmail. Toch zijn ze op zich al leuk. Mijn allereerste waaierboekje maakte ik van kleine pergamijnzakjes, maar inmiddels heb ik ze ook met loonzakjes, cadeauzakjes en zelfgemaakte envelopjes gemaakt. Je plakt ze aan elkaar met alleen een streep lijn in de lengte in het midden (dubbelzijdig plakband is nog makkelijker).
Een kartonnen omslag er om et voila... de basis is klaar. Uiteraard zijn er wel wat dingen waar je aan moet denken, bijvoorbeeld over de sluiting en afwerking.

Als het boekje klaar is, kun je met de goodies beginnen. Je kunt van alles in zo'n boekje stoppen, als het maar plat is. Ik noemde al de cadeaukaarten (die hebben tegenwoordig een handig formaat), geld en briefjes, maar je kunt ook denken aan tickets of zelfgemaakte tegoedbonnen voor een high tea, avondje bios of een borrel. Zelf ben ik dol op quotes. Er zijn er zo veel en je kunt ze uitzoeken voor de persoon voor wie het boekje is: persoonlijker kan niet. Soms print ik ze uit en plak ze op kaartjes, soms stempel ik ze met letterstempels of ik gebruik alfabetstickers. Uiteraard kun je ook leuke illustraties of mooie foto's uit een magazine knippen, stukken uit oude ansichtkaarten snijden of kant en klare papergoodies toevoegen, zoals vintage memorykaartjes of letters, kaartjes uit oude kwartetten, postzegels, stickers en labels. Een zakje confetti doet het ook erg goed.

Nog leuker dan goodies uitzoeken is ze zelf te maken. Denk bijvoorbeeld aan een ienieminie-notitieboekje dat je zelf in elkaar vouwt. Of een slingertje van bloemblaadjes of vlaggetjes, al dan niet met tekst. Je kunt zelf stickers maken door plaatjes of punches op blanco stickers te plakken; ook labels zijn makkelijk en leuk om te versieren. En wat dacht je van een kleine harmonicaboekje? Met leuke printjes of teksten? Of een envelopje of zakje met punches of ephemera? Hieronder zie je wat foto's van zelfgemaakte goodies.

Een waaierboekje is ontzettend leuk om te maken, vooral omdat het zo persoonlijk is en je allerlei verschillende dingen vervaardigt. Maar bovenal is een waaierboekje een geweldig cadeautje, dat je met zorg en liefde en aandacht voor iemand hebt samengesteld.






Materialen: papier omslag boekje, omslag notitieboekje en basis quotes is van Marianne Design uit de paperpad Mixed Media Pastel; papiertjes slinger van o.a. Sostrene Grene, Flow Paperbook, Flying Tiger; zilverkleurige hartjesstickers, lint en paars draadje van Sostrene Grene; alfabetstempels van Pipoos; vlindertje van Witte Boekhandel; witte stipjes op omslag met Hema nagellak.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten