Pagina's

donderdag 5 oktober 2017

Round Robin #8: Demelza's boekje deel 1

Spoiler alert: als je meedoet met het Round Robin-groepje 1 van de facebookgroep Snail Mail en je wilt nog niks zien van de boekjes, sla deze post dan over. De eerste foto in de Round Robin-posts is dan ook altijd een foto van de voorkant, omdat de voorkant al bekend is bij de eigenaar van het boekje.

Er ging wat mis in de Round Robin-groep. Zo eind juni verwachtte ik Demelza's boekje en die kwam maar niet, ondanks herhaalde verzoeken. Nu was er al eens eerder een boekje wat later gekomen, dus ik was nog niet direct gealarmeerd, maar het duurde maar en duurde maar. Eind juli had ik nog niks en ik stuurde wat vaker een berichtje aan de deelneemster voor mij, maar kreeg geen reactie. Ik had degene na mij al gewaarschuwd dat het langer duurde. Tot het moment dat ik in onze gezamenlijke mailbox las dat de persoon in de lijst voor mijn voorgangster het boekje dat zij had verstuurd teruggekregen had. Op dat moment werd duidelijk dat er iets grondig mis was. Gelukkig reageerde de deelneemster voor mij al vrij snel dat ze de boekjes naar mij op zou sturen en de groep zou verlaten. Voor haar heel sneu natuurlijk, dat het niet meer lukte om de boekjes te versieren. Voor de groep was het nog lastiger, want toen ik de boekjes van juni en juli zo samen kreeg (medio augustus) en inmiddels ook het volgende boekje (dat dus iemand overgeslagen had), bleek dat er veel inhaalwerk te doen was. Ik zou eigenlijk juli in Demelza's boekje doen, maar juni was ook nog niet gedaan. En ik moest augustus in Anita's boekje doen, maar juli was nog niet gedaan. En ik kreeg het boekje van Ilja alvast doorgestuurd, maar daar zou ik september eigenlijk in doen. Met twee uitgevallen deelnemers waren we de draad helemaal kwijt. Dus ik heb een nieuw schema gemaakt, waarbij sommige deelnemers twee keer in een boekje werken.

Afijn, een heel intro voor Demelza's boekje. In dit boekje heb ik uiteindelijk twee maanden versierd: juni en juli. Ik laat je hier de pagina's voor juni zien.

Demelza had geschreven dat ze onder andere van wetenschap houdt en van de natuur. Dat waren voor mij de twee uitgangspunten voor de pagina's. Op de eerste dubbele pagina heb ik gekozen voor natuur en dan het late voorjaars-/vroege zomergevoel. Aan de linkerkant heb ik een deel van een pagina uit een magazine geplakt. Ik heb er verder niet veel mee gedaan, behalve dan de letters juni en wat gepunchte libelles toegevoegd. De rechterpagina heeft een stipjespapier als achtergrond met wat dunne washi als versiering. Ook hier zie je wat kleine libelle en een hele grote. Nog wat stickers erbij en als finishing touch twee oude plaatjes van vissen. Dit zijn zogenaamde 'theekaartjes', verzamelplaatjes die je bij thee kreeg. De kleuren passen er prachtig bij.

Gebruikte materialen:
Achtergrond links uit een magazine (Flow of Daphne's Diary?), scrabble-letterstickers heb ik gekregen bij een swap, achtergrondpapier rechts uit een blok van Marianne Design, washitape middellijn van Hema, smalle washi op rechterpagina van Ali Express, grote libelle-sticker van Hema, theekaartjes gekocht bij Papierdier (www.papierdier.nl), wolkenstickers van Sostrene Grene en sticker Living the Dream van Me & My Big Ideas.


De tweede dubbele pagina is mijn interpretatie van techniek. Of liever gezegd, een impressie van techniek met de materialen die ik toevallig in huis had. Dat betekent in dit geval een mix van zwart, wit en kraftpapier(kleur).  Op de zwart-witte tekstachtergrond heb ik een collectie van diecuts geplakt met wat platte en puffy stickers. In het bruine envelopje zit een briefje voor Demelza.

Gebruikte materialen: achtergrondpapier van Sostrene Grene, diecuts (tandwielen) uit de Scrapyard-collectie van Kaisercraft, ronde platte stickers van Ikea, ronde puffy stickers van Action, tekststicker van Me & My Big Ideas. Ik weet niet meer waar het envelopje vandaan komt.


Soms maak je een pagina waar je zelf dol op bent. Ik vind ze allemaal mooi natuurlijk, maar met sommige ontwerpen heb je wat meer. Dat geldt ook voor de derde dubbele juni-pagina in het boekje van Demelza. Ik begon met het opplakken van wat witte doilies, maar daar zie je uiteindelijk niks van terug. Ik heb er grijs vloeipapier overheen geplakt, expres niet al te netjes. Aan de rechterkant zie je een plaatje van een reiger, uit een magazine geknipt. Dit is eigenlijk het patroon van een oud behang. Ik had niet de hele prent nodig, dus uit de rest van de tekening heb ik met een punch rondjes met geschulpte randjes gestanst, die ik op stickertjes heb geplakt. De stickertjes zie je terug op de linkerpagina. De tekststicker (voorzien van een inktrandje) komt mooi tot zijn recht zo, evenals de twee stickertjes met rose roosjes. Tot slot heb ik op het vloeipapier zilveren dotjes geplaatst met een reliëfverf.

Gebruikte materialen: plaatje van reiger uit Daphne's Diary, aan de zijkant met een figuurschaar geknipt (schaar van Flying Tiger), vloeipapier uit een kledingwinkel, ronde lichtgroene basisstickertjes van Sostrene Grene, roosjesstickers van Action, reliëfverf van Sostrene Grene en tekststicker van 7 Dots Studio (serie Illumination).


In de volgende aflevering van de Round Robin-blogposts zie je mijn tweede bijdrage aan Demelza's boekje: de maand juli.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten