Pagina's

zondag 26 februari 2017

Art journal #5: Flowers bloom

Collages maken: jaren geleden deed ik het vaak. Ik verzamelde plaatjes van parfumflesjes en -advertenties en plakte van alles bij elkaar. Je kunt er mooie dingen maken van stukjes papier. Deze hobby is de basis van de vijfde dubbele pagina in mijn art journal. Voor de achtergrond maakte ik een collage.

Ik gebruikte een editie van Daphne's Diary om stukjes papier uit te scheuren. Ik vind het kleurgebruik in dit tijdschrift erg mooi, evenals de dessins en de lettertypes. Omdat het om de achtergrond gaat koos ik vooral pasteltinten en lichte stukjes tijdschrift. En ik zou mezelf niet zijn als ik bepaalde dingen niet terug laat komen over de pagina, zoals in dit geval het mintgroene patroontje. Na het scheuren en samenstellen van de collage heb ik alle scraps papier vastgelijmd met mod podge en de randen van het papier bijgeknipt.





Hoewel ik de collage erg mooi vind, is ie ook te kleurrijk en donker om als achtergrond te dienen. Omdat ik me met deze collage geen fouten kon permitteren heb ik eerst een kleine collage gemaakt om een beetje op te experimenteren. Ik wilde de collage namelijk lichter/witter maken zonder dat het effect van de collage zou verdwijnen. Er moest dus een soort van waasje over. Uiteindelijk koos ik voor een mix van gesso en witte aquarelverf, die ik met een prop babydoekje in ronddraaiende bewegingen heb aangebracht.


Nadat de verf goed gedroogd was, kon ik verder met de decoraties. De medium gel kwam tevoorschijn met een rozensjabloon. De gel moest een kleurtje krijgen, dus ik heb deze gemixt met parelmoerverf in de kleuren roze en mint. Het bleek nog best wel lastig om met twee kleuren te werken. Natuurlijk zou ik eerst de ene kleur kunnen doen en na het drogen de ander, maar dat zou weer een dag extra kosten, dus ik probeerde gewoon zo secuur mogelijk te werken. Dus de rozen werden rose en de blaadjes mintgroen.


direct na het spatelen is de gel nog licht van kleur

na het drogen is de kleur intenser



Voor de finishing touch heb ik gestanste vormen (diecuts) gebruikt, die ik zelf heb uitgestanst op de Big Shot. De stansmal heb ik via Ali Express besteld; het is een roos met twee blaadjes. De roos heb ik van rose cardstock gemaakte en de blaadjes van mintkleurig karton. Het project life-kaartje heeft niet alleen een mooie kleur rose, maar ook een prachtige tekst. Voorzien van een mintkleurig randje verf is het een passende toevoeging aan de pagina. Ook de bladzijden zelf kregen een mintgroen randje verf. Deze pagina behoort nu al tot mijn favorieten, want het combineert een aantal lievelingsdingen pastelkleuren, bloemen/rozen met een geliefde hobby van vroeger.


Gebruikte materialen
Papier uit Daphne's Diary, van de Action komen de gesso, aquarelverf en parelmoerverf, medium gel van Royal Talens (Amsterdam), journalingkaartje van project life (uit de serie 'inspire'). Het rozensjabloon heb ik bij Hobbyshop Sandra gekocht en de stansvormen bij Ali Express.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten