Pagina's

woensdag 8 februari 2017

Embellishments #3: Mixed media kaarten

Embellishments zijn versieringen/decoraties. Heel vrij vertaald is dat alles wat je in een flipbook of snail mail plakt of stopt, zoals pockets, die-cuts, plaatjes, bloemetjes, brads, envelopjes en wat mij betreft ook goodies. In deze categorie blogposts kun je dus ook van alles tegenkomen. Vandaag zijn dat mixed media kaarten.

dit is een testje op karton met gel en sjabloon;
aan de gel heb ik glitters toegevoegd
Eigenlijk zijn deze kaarten gewoon een experiment. Ik ontdekte mixed media op youtube en vond het direct al boeiend. Omdat ik niet meteen aan een art journal wilde beginnen, maar eerst wat wilde oefenen en kijken of ik het ook echt leuk vond, heb ik wat kaarten gemaakt. Dat is zo goed bevallen dat ik het zeker vaker ga doen, ook al heb ik inmiddels ook een art journal en kun je de mixed media technieken ook gebruiken voor andere post- en papierprojecten. Zo'n kaart kan ik bijvoorbeeld in een flipbook of round robin-boekje plakken, of gewoon er bij doen.

Testen, oefenen, experimenteren. In de wereld van de mixed media zijn heel heel heel veel verschillende materialen verkrijgbaar en technieken denkbaar: het heet natuurlijk niet voor niks mixed media. Je kunt alle soorten verf gebruiken, er zijn diverse inkten met verschillende manieren om het aan te brengen, pennen, (kleur)potloden en stiften zijn in allerlei kleuren en diktes verkrijgbaar, structuurpasta's geven je werk reliëf en dan heb ik het nog niet over specifieke materialen als gelatos, gelliplates, craqueleer- of roestpasta's. Uiteraard zijn er ook gereedschappen te koop voor al die technieken, maar het leuke van mixed media is dat je ook gewoon afvalproducten kunt gebruiken, zoals noppenfolie of een prop bakpapier om mee te stempelen.

Voor mijn eerste kaarten heb ik gebruik gemaakt van colorshine: dat is een soort inkt in een sprayflesje waarmee je een kleurtje met glans aan je werk kunt toevoegen. Ook heb ik een pot medium gel aangeschaft: dat is een soort pasta, die je met een spatel op het papier verdeelt, meestal over een sjabloon zodat je een structuur of plaatje krijgt. Als basis voor mijn kaarten gebruik ik witte correspondentiekaarten. Daar heb ik een stukje behang overheen geplakt; ik heb inmiddels een mooi stapeltje behangstaaltjes uit de diverse bouwmarkten verzameld. Beetje gesso er over en dan kan het decoreren beginnen. Voor de meeste kaarten heb ik stempels gebruikt, de gel en colorshine. Onder de foto's vertel ik meer over de materialen en wat ik er mee heb gedaan.




Dit was de allereerste kaart. Op een behang-ondergrond ben ik eerst gaan stempelen met zwarte inkt en tekststempels en ik heb wat tekst aangebracht met een tekstsjabloon, sponsje en stempelinkt. In de hoeken heb ik met gel en een sjabloon een structuur aangebracht. Over het geheel heb ik groene glansspray gespoten en dat loopt mooi uit over de gel.  De woorden komen van een washitape, met een witte krijtstift heb ik lijntjes getrokken. Tot slot, de foto zegt het al, heb ik met nagellak stippen gezet.
Materiaal: tekststempel van Finnabair, tekstsjabloon van Pipoos, structuursjabloon van Tim Holtz, colorshine groen van Heidi Swapp, washitape van Ikea en nagellak van Hema.



Bloemetjesbehang vraagt om meer bloemetjes. Voor deze kaart heb ik de gel met wat plakkaatverf gemengd om er een rose kleurtje aan te geven. Het roosjessjabloon geeft een mooi effect. Over de hele kaart heb ik witte colorshine gesprayd en er daarna een beetje rose glitter overheen gestrooid. De randjes zijn langs een rose inktpad gehaald en met de glitterstickers is het effect compleet.
Materiaal: rozensjabloon (van Hobbyshop Sandra), colorshine wit van Heidi Swapp, glitters van Sostrene Grene, rose inkt van Tim Holtz (distress ink) en letterstickers van Pipoos. 


Nog twee kaarten. Voor de linkerkaart heb ik reliëfbehang met grijze vegen gebruikt, met een vlekkensjabloon en gel nog meer structuur aangebracht, de oranje letters zijn met sponsje, stempelinkt en een lettersjabloon gemaakt, washitape er bij en daarna een zalmkleurige colorshine, zowel met spray als gedruppeld.
Materiaal: vlekkensjabloon van Pipoos, lettersjabloon van Sostrene Grene, colorshine zalmkleur van Heidi Swapp, washitape weet ik niet meer.
De rechterkaart heeft hetzelfde behang als de eerste, groene kaart. Ook hier heb ik een tekststempel gebruikt, samen met een stempel met ruitpatroon. De gel is met zwarte verf gemengd en met een sjabloon met chevron-patroon aangebracht. Een witte colorshine er over en de letterstickers maken het af.
Materiaal: tekststempel van Kaisercraft, ruitpatroonstempel van Finnabair, chevronsjabloon van Pipoos, colorshine wit van Heidi Swapp, letterstickers van Flying Tiger.




En tot slot het hele proces in foto's. Je begint met een behangstaaltje, plakt het op een correspondentiekaartje en brengt een laagje gesso aan. Deze kaart heb ik daarna bestempeld met een vlinderstempel. Let even op de inkt, dit is een ander soort inkt dat ondanks de gesso toch vervaagt. Dat vond ik voor deze kaart juist erg mooi. Een witte colorshine er over met nog wat glitters en plakletters. De behangstaaltjes zijn iets kleiner dan de kaartjes. Voor de andere kaarten vond ik dat niet zo storend, maar bij deze wel, dus ik heb een smalle zilveren tape om de rand geplakt.
Materiaal: clearstamp vlinder Hema, colorshine wit van Heidi Swapp, glitters en tape van Sostrene Grene, letters van Wibra



Geen opmerkingen:

Een reactie posten