Pagina's

dinsdag 14 februari 2017

Art journal #4: Als een vis...


Al doende leert men.... Door schade en schande wordt men wijs. Oefening baart kunst. Het zijn de bekende clichés die van toepassing zijn op mijn art journal. Ook mijn vierde pagina is er weer een met vallen en opstaan en opnieuw beginnen. Zoals altijd begin je met de ondergrond. Na een laagje gesso en een tapeje in het midden ben ik met aquarelverf aan de slag gegaan (ik was al weken in de veronderstelling dat het om plakkaatverf ging, maar het blijkt toch anders te zijn): een paar donkere tinten blauw met wat groen erdoor voor de levendigheid.  Hoewel het effect niet helemaal was zoals ik gehoopt had, vind ik de kleuren wel een goeie combi. Het was namelijk de bedoeling dat de achtergrond water voor zou stellen, een vijver of zo. Met donkerblauwe inkt en een bubbeltjesstempel heb ik her en der op de pagina's wat bubbeltjes geprint. De basis is klaar.

Het volgende onderdeel van mijn pagina's heeft een paar dagen gekost. Ik mag mijn art journal-creaties graag van reliëf voorzien en gebruik dan stencils en medium gel. Dat gaat niet altijd vlekkeloos: zeg maar dat ik nog met oefenen bezig ben en nog niet met de kunst. Zo komt er geregeld wat gel onder het stencil, waardoor je geen strakke lijnen krijgt, en heb ik de kunst van het platstrijken ook nog niet te pakken. Bij deze pagina's stuitte ik echter op een ander probleem. Normaal gesproken meng ik de gel met verf of glitters om de structuur ook kleur of glim mee te geven. Deze keer wilde ik gewoon dat het wit zou zijn, dus ik heb de (witte) gel zonder toevoeging gebruikt. Het resultaat zag er prima uit! Mooie luchtbelletjes.


Omdat ik geen heat-tool heb (een soort föhn die je werk snel droogt) laat ik de gel altijd aan de lucht drogen, oftewel ik leg het opzij tot minimaal de volgende dag. Dat deed ik ook bij deze pagina's en de volgende dag keek ik vol verwachting hoe het geworden was. Toen bleek dat de gel doorzichtig opdroogt! Ik had prachtig reliëf, maar qua kleur zag je niks van mijn luchtbelletjespatroon. Dus ik kon opnieuw beginnen, nadat ik de gel met witte verf had gemengd. En dat moet dan ook weer een dag drogen natuurlijk... Afijn, uiteindelijk had ik toch het gewenste resultaat, al heb ik nu witte en doorzichtige bubbels.

je ziet zowel de doorzichtige als wittere bubbels

Tijd voor de volgende stap. De hele aanleiding voor het waterfestijn was een papiertje in een blok van Daphne's Diary. Er was een actie dat je bij bestelling van het papierblok een kleiner papierblok extra krijgt met hetzelfde papier, maar dan in smaller formaat. Op een van die papieren staat een prachtige koi in feloranje. De vis staat er niet helemaal op, tenminste niet op de smalle versie, maar dat papier wilde ik gebruiken op deze pagina's. Ik knipte de zijkanten met een speciale schaar, zodat er een golvend patroon ontstond. De tekst 'Als een vis in het water' heb ik er zelf bij geschreven, want ik had geen mooie stickerletters en mijn letterstempels waren of te groot of te klein. Nu is handlettering een kunst die ik nog niet beheers, maar goed... het is prima zo.


Gebruikte materialen
Aquarelverf van Action, medium gel van Royal Talens (Amsterdam), stencil van Dutch Doobadoo (wavy stripes), Archival-stempelinkt van Heidi Swapp, bubbeltjesstempel van Finnabair, papier van Daphne's Diary, stift van Faber Castell (kleur: cobalt turquoise), figuurschaar van Flying Tiger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten