Pagina's

donderdag 23 maart 2017

Flipbook #11: Earth Day


Inmiddels is het al meer dan een jaar geleden dat ik dit flipbook maakte, maar ik denk er nog steeds met veel plezier aan terug. Ik deed mee aan een swap in de internationale flipbook-faebookgroep met als thema Earth Day. Het was de bedoeling dat je een flipbook maakte van gerecyclede materialen. Verpakkingen, oud papier, afvalmaterialen, het maakte niet uit. Een echte uitdaging, met aandacht voor onze aarde en het behoud daarvan en ook nog eens budgetvriendelijk.

Zoals gebruikelijk had ik allerlei ideeën voor hergebruik van materialen. Ik verzamelde leuke kartonnen verpakkingen van etenswaren (cakemeel, wereldgerechten, soepen enzovoort), bewaarde allerlei soorten materialen en zag door de bomen het bos niet meer. Uiteindelijk koos ik voor het hergebruik van oude magazines. Het is en blijft tenslotte een hobby voor paperlovers, dus tijdschriften liggen het meest voor de hand. Ik gebruikte vooral een editie van Daphne's Diary en het is verbazingwekkend hoeveel leuke dingen je uit 1 tijdschrift kunt halen.

De basis van het flipbook bestond uit papier uit het tijdschrift, aan elkaar geplakt met washitape (dat dan weer wel). Op een van de pagina's heb ik een pocket van gevlochten repen papier gemaakt, zoals je vroeger op de kleuterschool van repen papier een mandje vlocht.Verder heb ik de versieringen gemaakt van papier uit dezelfde Daphne's Diary, zoals de bloemen die ik geponst heb. Ook de plaatjes en teksten die ik op de stickers plakte kwamen uit vooral dit tijdschrift. De journallingkaartjes heb ik gemaakt van steviger papier uit een Flow-editie met aan de andere kant pagina's uit een oud boekje (ideaal scrapmateriaal). Vlechten kan ook heel goed met krullint, al krult dat spul aardig, dus je hebt er wel wat tape bij nodig om de boel op de plek te houden. Ik maakte er ronde stickers van en versierde ook een aantal tags met het krullint. Ook de kwast op de voorkant is van krulling gemaakt.

Als finishing touch heb ik nog wat confetti toegevoegd, wat toch een feestelijke versie van papierrecycling is. Ook het hergebruik van oude postzegels als versiering is een leuke toevoeging aan mijn Earth Day flipbook. Ik vind het een mooi exemplaar geworden, zeker als je bedenkt dat er geen kant en klaar papier aan te pas is gekomen. Eigenlijk gek dat ik het daarna niet nog een keer zo heb gedaan. Wel gebruik ik nu veel vaker papier uit magazines in mijn werk, zoals voor enveloppen, zakjes en stickers.

Mocht je nog een keer inspiratie zoeken voor een project, denk dan eens aan recycling. Het resultaat hoeft echt niet duf of kleurloos te zijn. Het is een leuke uitdaging om Earth Day als thema te nemen.
















































Geen opmerkingen:

Een reactie posten