Pagina's

vrijdag 19 augustus 2016

Scrapping #1: France

Deze week heb ik voor het eerst gescrapt. Je weet wel, dat is een manier om foto's in te plakken maar dan op een creatieve manier. Dus op een mooie achtergrond, met extra papieren en versieringen, een mooie layout en eventueel op bijzondere wijze geknipte foto's. Een beetje zoals vroeger fotoboeken werden gemaakt, maar dan met meer decoraties. Mijn voormalige overbuurvrouw heeft het lange tijd gedaan en maakte fantastische pagina's. Ook mijn stiefdochter heeft scrappen als hobby, geïnspireerd door haar oma, die er werkelijk een meester in is en demonstraties verzorgt. Zelf ben ik nooit verder gekomen dan wat bonnetjes en bierviltjes bij de vakantiefoto's plakken in zo'n boek met witte pagina's. Tot deze week...

Inmiddels heb ik een indrukwekkende verzameling mooie papieren, waaronder scrapbookvellen, en ook de overige materialen die nodig zijn voor het scrappen zijn in overvloed aanwezig. Je bent 'paperlover' of niet.... En bij veel foto-websites zijn de eerste zoveel afdrukken gratis, dus ik heb een stapeltje foto's besteld. Het thema voor de eerste pagina had ik al bedacht: het wordt een scrappagina voor  mijn stiefdochter. Zij heeft al een aantal fotoboeken met mooie pagina's, zowel zelfgemaakt als gekregen van haar oma. Dit jaar heeft ze echter geen tijd gehad om met haar hobby aan de slag gegaan, vanwege onder andere haar eerste eigen huis en alles wat daar gedaan moest worden. Ik maak een pagina van onze gezamenlijke vakantie in de Ardeche en doe daar nog wat losse foto's bij, zodat ze van de winter zelf ook weer aan het scrappen kan gaan. Als ze wil natuurlijk.

Mijn eerste scrappagina heb ik eenvoudig gehouden. Je moet niet meteen te veel willen en bovendien vind ik die scrapvellen van zichzelf vaak al zo mooi. Dat geldt ook voor dit papier van Studio Light met bloemen, vlinders, tekst en een linnenprint. Ik heb twee mooie foto's uitgezocht en op paars papier geplakt (met
fotoplakkers). De hoeken heb ik afgerond en voorzien van papieren spijkers (afkomstig uit zo'n Action-boekje om kaarten te maken). De titel is simpelweg ' France',  waarvoor ik letters heb gebruikt die ik bij een flipbookswap heb gekregen. Ook de lavendelplaatjes rechtsboven komen uit dat swappakketje: ik heb de randjes voorzien van wat inkt, voor wat contrast. Met dezelfde inkt heb ik het 'tekstbordje' een randje gegeven; verder is dat gewoon een stukje papier waar ik de hoekjes uitgeponst heb en met een fineliner op heb geschreven. Tot slot heb ik hier en daar nog wat hartjes geplakt, die uit hetzelfde pakje komen als de letters en lavendelplaatjes. 

Hoewel ik veel materialen heb en heel wat technieken ken (door het maken van kaarten en flipbooks) vond ik het scrappen nog best lastig. Je werkt opeens op een veel groter vel. Versieringen die het in een flipbook goed doen, vallen in zo'n ruimere lay-out helemaal weg. Het vergt dus een wat andere aanpak, maar dat is juist zo leuk. Ik heb de smaak te pakken, dus er zullen nog wel meer scrappagina's volgen.

By the way, even voor de goede orde: die hartjes op de foto's heb ik natuurlijk niet vastgeplakt. Die zijn er alleen even neergelegd voor de foto en privacy van mijn stiefdochter.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten