Pagina's

maandag 29 augustus 2016

Inchies #1: Vlechtwerkjes

Onlangs heb ik de inchies ontdekt. Nu ben ik nog niet zo thuis in de mixed-media-wereld, waar de inchies vandaan komen, maar ik kwam op het spoor door een bericht in de Facebookgroep 'Happy Crafting Mail Swap'. Ik schreef me in voor de swap en ging me verdiepen in de inchies. Het zijn vierkante kunstwerkjes van, je raadt het al, een inch breed (ongeveer 2,5 cm). Die zijn dus heel klein, maar je kunt er vreselijk veel mee. Kijk maar eens op youtube of pinterest en je ziet de prachtigste creaties. De meeste die ik heb gezien zijn van papier, maar je kunt ze ook van stof maken bijvoorbeeld. Los van inchies sparen en ruilen, kun je ze ook gebruiken in je snail mail, flipbooks, pocket letters, art journals, planners en natuurlijk op scrappagina's.

Inchies maken is nogal verslavend. Ze zijn zo grappig klein en je kunt er verrassend veel technieken in kwijt. Inmiddels maak ik vooral gestempelde inchies, waarbij ik ook de achtergrond maak van stempelinkt. Daarvan krijgen jullie binnenkort wat voorbeelden te zien. Nu wil ik jullie mijn eerste inchies laten zien, waarbij ik papier heb gevlochten. Voor mijn flipbooks maak ik al langer gebruik van de weef- of vlechttechniek en ik vind het effect geweldig mooi. Eigenlijk is het het simpelste dat je kunt bedenken: op de kleuterschool is het vlechten met papier een van de eerste dingen die je leert. Maar als je het met superdunne reepjes doet, heb je wel wat meer geduld en precisie nodig.

Kijk maar mee hoe mijn eerste inchies zijn geworden.

Maak wat reepjes van een mooi papiertje. Leg er 5 naast elkaar
en zorg ervoor dat de breedte minder dan een inch is. Plak de
reepjes even vast met wat (washi)tape.

En dan kun je vlechten. Ik heb gekozen voor een wat open
vlechtwerk, maar je kunt natuurlijk ook alles naast elkaar leggen.
Ik heb op verschillende plekken met een lijm-pen de reepjes
vastgelijmd om schuiven te voorkomen.

Dit wordt dan het resultaat. Vijf reepjes papier met steeds
5 dwarsreepjes erdoor geweven.

Knip de randjes er af en je houdt kleine gevlochten matjes over.

De matjes heb ik op effen papier geplakt, maar je kunt ook
geverfd papier gebruiken of een mooi motiefje scrappapier.
De randjes van het papier heb ik door stempelinkt gehaald.

Als finishing touch heb ik er wat schattige puffy stickers
van kittens op geplakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten